Witamy na stronie Ad Verbum!
Ul. Pileckiego 104 lok.1 02-781 Warszawa – Ursynów

Integracja sensoryczna (SI)

Integracja sensoryczna (SI) to metoda terapeutyczna i profilaktyczna stosowana w pracy z dziećmi, której celem jest wspomaganie prawidłowego rozwoju układu nerwowego. Terapia ta angażuje całe ciało, jednak szczególny nacisk kładzie na stymulację zmysłów równowagi, wzroku oraz słuchu. Poprzez odpowiednio dobrane aktywności wpływa na zdolność organizacji bodźców sensorycznych, co w następstwie prowadzi do poprawy funkcjonowania na poziomie analizy, a także synchronizacji informacji zmysłowych. Regularne ćwiczenia pomagają dzieciom w lepszej interpretacji otoczenia, pozytywnie wpływając na ich rozwój.

Na czym polega integracja sensoryczna?

Integracja sensoryczna bazuje na czynności neurobiologicznej, która zachodzi w obrębie ciała każdego człowieka. Mianowicie – kiedy bodźce zmysłowe są przekazywane w sposób uporządkowany, zostają one wykorzystywane przez mózg do kształtowania percepcji (słyszenia, widzenia, mówienia, czytania, pisania). Jednak gdy układ nerwowy nie jest w stanie prawidłowo łączyć tych informacji, mamy do czynienia z zaburzoną integracją sensoryczną. Informacje docierające do mózgu zostają wówczas niewłaściwie przetwarzane, w następstwie czego ujawniają zaburzenia: percepcji, zdolności ruchowych (koordynacja), reakcji równoważnych, umiejętności bawienia się, samoobsługi, zachowania i nauki.

Kiedy powinno się skorzystać z terapii integracji sensorycznej?

Terapia integracji sensorycznej dla dzieci najczęściej jest zalecana, gdy stwierdza się u młodej osoby kilka charakterystycznych objawów. Pomimo że niektóre z wymienionych poniżej symptomów mogą sprawiać wrażenie niepozornych, nie powinny być lekceważone. Wczesne rozpoczęcie terapii zwiększa bowiem szanse na skuteczną pomoc. Zatem jeżeli Twoje dziecko:

  • doświadcza trudności w uczeniu się (ma kłopoty z czytaniem, pisaniem, ortografią, liczeniem, zapamiętywaniem),
  • ma zaburzenia ruchowe (słaba koordynacja ruchowa, opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymywaniem równowagi),
  • nie lubi się uczyć (ma niską motywację i samoocenę, o wszystkim zapomina, sprawia wrażenie leniwego),
  • jest nadmiernie ruchliwe i nerwowe, ma kłopoty z koncentracją uwagi, cierpi na nadpobudliwość psychoruchową (ADHD),
  • jest zbyt spokojne, powoli wykonuje codzienne czynności, np. odrabianie lekcji,
  • jest nadwrażliwe lub zbyt mało wrażliwe na bodźce: wzrokowe, słuchowe, dotykowe,
  • jest nadwrażliwe na ruch (negatywna reakcja na ruch, choroba lokomocyjna),
  • posiada wolniejsze tempo rozwoju, sprawia wrażenie zagubionego w codziennych wyzwaniach, które przynosi rzeczywistość,
  • szybko się męczy, jest rozdrażnione, niechętnie zawiera nowe znajomości, gorzej radzi sobie z podstawowymi czynnościami samoobsługowymi takimi jak: mycie zębów, sznurowanie butów, ubieranie się,
  • preferuje inną formę jedzenia niż dzieci w jego wieku, np. w formie papki lub ma kilka wybranych ulubionych posiłków, a reszty unika i nie chce próbować,
  • charakteryzuje się labilnymi stanami emocjonalnymi, od rozdrażnienia, poprzez płacz, po śmiech,

to jest wysoce prawdopodobne, że będzie potrzebowało terapii SI. Zachęcamy do jak najszybszej konsultacji z naszymi wykwalifikowanymi specjalistami w gabinecie na warszawskim Ursynowie, aby dokładnie ocenić symptomy i wdrożyć odpowiednie leczenie.

Korzyści z terapii sensorycznej dla dzieci

Regularne sesje terapii integracji sensorycznej (SI) w naszym warszawskim gabinecie wspierają zdolność dziecka do efektywnego przetwarzania informacji zmysłowych. Celem terapii jest poprawa koordynacji ruchowej zwiększająca sprawność fizyczną oraz samodzielność w codziennych czynnościach. Ćwiczenia sensoryczne rozwijają także umiejętności komunikacyjne, sprzyjając poprawie relacji z rówieśnikami czy też osobami dorosłymi. Dzieci uczą się lepiej kontrolować emocje, a także zwiększać koncentrację, co ma przełożenie na lepsze wyniki w nauce. Długofalowe efekty obejmują wzrost pewności siebie i poczucia własnej wartości.

Jakie ćwiczenia wykonywane są w ramach terapii?

Zajęcia terapii integracji sensorycznej obejmują szereg aktywności dostosowanych do indywidualnych potrzeb dziecka, umożliwiając skuteczną pracę nad poprawą funkcjonowania układu nerwowego. Wykorzystuje się w tym celu m.in. zabawy na huśtawkach sensorycznych, które stymulują zmysł równowagi, manipulowanie kulkami o różnorodnych fakturach dla rozwoju zmysłu dotyku oraz ćwiczenia na matach sensorycznych, wspierające rozwój koordynacji ruchowej. Ponadto sesje mogą obejmować aktywności usprawniające integrację wzrokowo-ruchową, co pomaga w poprawie zdolności koncentracji i uczenia się. Każde z tych zajęć jest starannie dobrane przez terapeutę w gabinecie na warszawskim Ursynowie, aby wspierać rozwój dziecka w obszarach wymagających wsparcia.

Skuteczna terapia SI na Ursynowie w gabinecie Ad Verbum

W przypadku wyżej wymienionych trudności zachęcamy do odwiedzenia naszego gabinetu specjalizującego się w terapii zaburzeń integracji sensorycznej – w celu uzyskania profesjonalnej diagnozy. Zespół specjalistów na warszawskim Ursynowie dokładnie oceni potrzeby Twojego dziecka, a także zaproponuje indywidualnie dopasowane ćwiczenia. Umów wizytę i wspomóż z nami rozwój swojej pociechy!